salemyarA

مطالب آموزشی پزشکی

salemyarA

مطالب آموزشی پزشکی

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مشکلات استخوانی عضلانی

کودکان اغلب از مشکلات استخوانی هنگام انجام بازی های کامپیوتری و ویدئویی شکایت دارند، مثل درد دست، درد گردن و کمردرد. اقدامات ارگونومیک می تواند مشکلات وضعیتی بدن را بهبود ببخشند.مشکلات مربوط به انگشت شست در کودکان که شامل بی حسی و زدن تاول در اثر استفاده بیش از حد از کنترل پلی استیشن بود، گزارش شده است.استفاده بیش از دو ساعت از رایانه می تواند موجب بروز درد در بسیاری از قسمت های بدن شود. همچنین بازی کردن مداوم و طولانی مدت به احتمال زیاد منجر به افزایش درد کمر خواهد شد.بررسی ها نشان می دهد کودکانی که بیش از دو ساعت در روز این گونه بازی ها را انجام می دهند، در مقایسه با کودکانی که در همین مدت تلویزیون تماشا می کنند بیشتر دچار کمردرد می شوند.
مشکلات چشمی

ممکن است بازی های کامپیوتری و ویدئویی با مشکلات بینایی همراه باشند. مشاهده ی بیش از حد صفحه ی نمایشگر می تواند باعث فشار به چشم شود. استفاده ی طولانی مدت از بازی های کامپیوتری و ویدئویی می تواند منجر به سردرد، سرگیجه و استفراغ به علت تمرکز بر صفحه ی نمایشگر شود.با این حال مطالعات خاصی نشان داده اند که بازی های کامپیوتری و ویدئویی می توانند به منظور اصلاح برخی مشکلات چشمی استفاده شوند. یک تحقیق درباره اثرات بازی های اکشن نشان داد افرادی که بازی می کنند در مقایسه با بقیه افراد، دقت بیشتری در دید محیطی و دید مرکزی دارند. اخیرا مشخص شده بازی درمانی به همراه اکلوژن تراپی تا حد زیادی موجب بهبود بینایی در افراد دچار تنبلی چشم می شود.

ادامه مطلب...

  • سارا مهدوی
  • ۰
  • ۰

دلایل اسیدی شدن معده

سوءهاضمه ممکن است نشانه ای از اسیدی بودن بدنتان باشد، بنابراین مهم است که نه تنها اسیدها بلکه آنتی اسید را هم نادیده نگیریم. در واقع، برخی از آنتی اسیدها ترشحات طبیعی معده را ضعیف میکنند و گاهی اوقات باعث میشوند معده اسید بیشتری تولید کند؛ بنابراین باید در مورد غذاهایی که باعث سوء هاضمه و تولید زیاد اسید معده میشوند مطلع شوید. در اینجا لیستی از مواردی که باعث سوءهاضمه میشوند ذکر شده است:

سریع خوردن غذا

استرس 

خوردن در حال حرکت (راه رفتن، دویدن، رانندگی)

به اندازه کافی نجویدن

مصرف پروتئین یا چربی بیش از حد در یک زمان

نوشیدن نوشابه اسیدی همراه غذا

خوردن مقدار زیاد محصولات حیوانی در یک وعده

مصرف خوراکیهای اسیدی مانند شکلات، شکر، دانه های تصفیه شده، دانههای حاوی گلوتن، غذاهای فرآوری شده، شیرین کنندههای مصنوعی

ادامه مطلب....

  • سارا مهدوی
  • ۰
  • ۰

 رازیانه یک منبع غنی از فیبر است که کمک می کند برای مدت طولانی سیر بمانید و از احساس گرسنگی و پرخوری بیش از حد جلوگیری می کند. این امر باعث مصرف کالری کمتر و نهایتا باعث کاهش وزن می شود.

مصرف رازیانه ممکن است با افزایش جذب مواد معدنی و ویتامین ها، به کاهش ذخیره چربی کمک کند.

بعلاوه رازیانه دارای خواص دیورتیک است؛ بنابراین، نوشیدن چای رازیانه می تواند به حذف سموم از بدن کمک کند که به نوبه خود، ممکن است در کاهش وزن مفید واقع شود.

دانه های رازیانه مسئول شروع سوخت و ساز بدن هستند. متابولیسم سالم نکته کلیدی برای از دست دادن وزن از راه سالم و درست است.

رازیانه شامل طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها مانند فسفر، سلنیوم، روی، منگنز، کولین، بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است که همه آن ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شوند. استرس اکسیداتیو در بدن می تواند منجر به چاقی، دیابت و شرایط مشابه شود.

روغن های فرار مانند استراگول، فنکون و آنتول موجود در دانه های رازیانه، با ترویج تولید آنزیم های معده به بهبود هضم کمک می کنند. یک سیستم گوارش خوب، کلید کاهش وزن، از راه سالم و درست است.

ادامه مطلب...

  • سارا مهدوی
  • ۰
  • ۰

رسیدن به موفقیت

بخش ۱- توسعه ی مسیر موفقیت

۱- تعریف موارد مورد علاقه ی شما. قبل از این که بتوانید به تعریف موفقیت دست پیدا کنید، باید بتوانید بگویید موفقیت برای شما چه تعریفی دارد. در حالی که ممکن است چند سال بگذرد تا بتوانید بفهمید که واقعاً از زندگی خود چه می خواهید، به چه چیزهایی علاقه دارید و عشق می ورزید؛ و چه ارزش هایی هستند که به شما در تعیین اهدافتان کمک می کنند و معنای واقعی زندگی شما می باشند. اگر در این مرحله تعریف مواردی که ذکر کردیم مشکل دارید؛ می توانید از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده تان بخواهید به شما کمک کنند. از خودتان سؤالات زیر را بپرسید:

ترجیح می دهید که چه چیزی به ارث بگذارید؟

آیا دوست دارید که دیگران شما را به خاطر داشته باشند؟

چگونه می خواهید جامعه خود را به جای بهتری تبدیل کنید؟

موضوعات مورد علاقه شما در زندگی کدام اند؟ برای مثال؛ به موضوعاتی فکر کنید که از مطالعه آنها در مدرسه لذت می برید. از خودتان بپرسید چرا به این موضوعات علاقه مندید؟

برای مثال اگر به تئاتر موزیکال علاقه دارید، فکر کنید تا دلیل آن را بدانید: آیا به دلیل علاقه تان به موسیقی بوده است؟ یا این که علاقه دارید برای رسیدن به هدفی مشترک؛ در کارهای گروهی شرکت کنید؟

۲- لیستی از اهداف خود و اقداماتی که برای دستیابی به آنها می خواهید انجام دهید؛ تهیه کنید. مطمئن باشید که هم اهداف کوتاه مدت و هم اهداف بلند مدت را در نظر گرفته اید. سعی کنید اهداف مالی و اهداف حرفه ای؛ همچنین اهداف روابطتان در زندگی؛ اهداف شخصی برای بهتر شدن شخصیت خودتان، چیزهایی که می خواهید تجربه کنید یا چیزهایی که می خواهید یاد بگیرید؛ همه و همه را در لیست قرار بدهید. یک جدول زمانی رسم کنید تا بدانید که در چه زمانی می خواهید هر بخش محقق شود.

ادامه مطلب...

  • سارا مهدوی
  • ۰
  • ۰

برای شروع یادگیری اعداد و ریاضی، کودک باید به تفکر انتزاعی رسیده و توان درک مفهوم اعداد را داشته باشد. برای یافتن راه مناسب برای آموزش کودک بهترین کار این است که کودک با کمک یک کارشناس آموزشی مورد آزمون قرار گیرد و اگر قصد آموزش ریاضی به فرزندتان را دارید و در اوایل نتیجه خوبی از آموزش دیدنش می گیرید، بی وقفه پیش نروید. اگر او در فرآیند یادگیری مشکل داشت باید با قرار دادن وقفه سه تا شش ماهه، آموزش او را دوباره ازسر بگیرید. اگر احساس کردید روند یادگیری فرزندتان بسیار کند یا متوقف شده، یک مشاور آموزشی را در جریان قرار دهید.

پیش از هر چیز کودک باید توانایی تشخیص حروف الفبا را داشته باشد. یادگیری این حروف هم در اغلب کودکان در پایان دوره پیش دبستانی یعنی حدود پنج تا پنج و نیم سالگی اتفاق می افتد. البته راه های دیگری هم برای یادگیری حروف الفبا قبل از ورود به مدرسه وجود دارد که معمولا از طریق روزنامه، مجلات، کتاب ها و علائمی است که در رسانه های مختلف وجود دارد. در تحقیقات مختلفی که انجام شده، مشخص شده کودکانی که برنامه های آموزشی تلویزیون را تماشا می کنند می توانند حتی در سه سالگی حروف را تشخیص داده و بازشناسی کنند.

ادامه مطلب...

  • سارا مهدوی
  • ۰
  • ۰

داد زدن سرکودک

 داد زدن چیزی شبیه آژیر آتش نشانیست که می‌تواند از آن با احتیاط و به عنوان علامتی از خطر استفاده کرد.
داد زدن، شکلی موثر از هشدار برای بچه‌ها در مواقعی است که در موقعیتی خطرناک قرار می‌گیرند. یعنی داد زدن باید فقط شیوه‌ای از هشدار باشد، نه بخشی از تنبیه یا روشی برای اداره‌ی امور روزمره!
اگر سعی دارید فرزندتان را از انجام کاری متوقف کنید یا ساکتش کنید، مدام داد و فریاد زدن راه درستش نیست. اگر به آرامی واکنش نشان دهید، اطمینان و عشق را در فرزندتان پرورش خواهید داد. اما عکس این موضوع هم صدق می‌کند؛ اگر مدام با داد و فریاد زدن کارتان را پیش ببرید، مغز فرزندتان وارد حالت جنگ و گریز خواهد شد.
داد زدن ممکن است باعث شود فرزندتان مقابله به مثل کند و رفتار تهاجمی به سمت شما داشته باشد و حتی بخواهد به شما آسیب بزند. همچنین داد زدن باعث می‌شود کودک‌تان یا فرار کند و یا فقط با ترس و دلهره به شما خیره شود. مطالعات نشان داده داد زدن، در بلند مدت، بچه‌ها را تهاجمی‌تر می‌کند، هم از لحاظ کلامی و هم از نظر فیزیکی.

ادامه مطلب...

  • سارا مهدوی
  • ۰
  • ۰

افسردگی کودکان

افسردگی در کودک و بزرگسال معنای مشابهی ندارد و نشانه های هر کدام متفاوت است. به طور کلی ، افسردگی عبارت است از احساس درماندگی و به بن بست رسیدن ؛ گاهی این اختلال علائم جسمانی دارد و گاهی علائم روانی ؛ در بسیاری از موارد نیز علائم جسمانی و روانی همزمان دیده می شود.
پژوهش ها نشان داده است که افسردگی می تواند از آغاز زندگی یعنی دوران نوزادی هم پدید آید. برای مثال ، زمانی که نوزاد به مرحله ای از رشد می رسد که مادر خود را می شناسد ( شش تا هشت ماهگی ) جدا شدن از مادر موجب بروز حالات افسردگی در طفل می شود.

پژوهشگران با دقت در نوزادانی که به علت بیماری مجبور بودند در بیمارستان و به دور از والدینشان بخصوص مادر بستری شوند پی به علائمی بردند که نشان می‌داد این نوزادان به افسردگی مبتلا شده‌اند. تغییر در نگاه، میزان خواب و خوراک و حتی گریه کردن این نوزادان از جمله علائم افسردگی در آنها بود.
نکته مهم در افسردگی کودکان این است که چون ما افسردگی را در دوران شاد کودکی بعید می‌دانیم، گاهی به علائم و نشانه‌های آن دقت کافی نداریم و آن نشانه‌ها را به گونه‌ای اشتباه تعبیر می‌کنیم، مثلا کم حرفی و منزوی بودن کودکمان در جمع را نشانه خجالتی بودن او می‌دانیم یا پرخاشگری و تحریک‌پذیری او را به تربیت غلط مرتبط می‌سازیم، در حالی که این نشانه‌ها می‌توانند از وجود افسردگی در فرزندمان خبر دهند.

ادامه مطلب....

  • سارا مهدوی
  • ۰
  • ۰

چشمان سالم

 1- رژیم غذایی سالم و متعادل

برای حفظ سلامتی چشم هایتان از میوه ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی تان استفاده کنید. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین A و C انتخاب کنید. این ویتامین ها در غذاهایی مثل سبزیجات برگ سبز و ماهی به میزان فراوانی وجود دارند. علاوه بر این، ماهی و به خصوص ماهی سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است و مصرف آن روی سلامت بخش ماکولای چشم که مسئول دید مرکزی است تاثیر زیادی می گذارد.

 

کمبود آنتی اکسیدان ها در بدن و مصرف مشروبات الکلی و چربی های اشباع شده باعث می شود رادیکال های آزاد ماکولا یا همان بخش مرکزی شبکیه چشم را به خطر بیندازند. رژیم های غذایی پر چربی باعث انقباض شریان های خونی می شوند و چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهند چون چشم پر از عروق خونی کوچک است و خونرسانی ضعیف عملکرد آن را مختل می کند. 

 

2- ورزش کردن

ورزش بدن، خونرسانی به چشم را افزایش می دهد و به افزایش سطح اکسیژن و حذف سموم از چشم کمک می کند. همچنین برای اینکه چشم را ورزش دهید کافی ست سر خود را ثابت نگه دارید و چشمان خود را به مدت 2 دقیقه به اطراف بچرخانید. یا اینکه به یک شی دوردست به مدت 5 دقیقه زل بزنید. 

 

3- به اندازه کافی خوابیدن

خواب و استراحت کافی روی قدرت بینایی شما تاثیرگذار است. اگر به اندازه کافی استراحت نکنید توانایی تان برای دیدن کاهش پیدا می کند. بخصوص یک چورت 10 دقیقه ای در وسط روز کمک زیادی به سلامت چشم می کند

ادامه مطلب...

  • سارا مهدوی
  • ۰
  • ۰

1-کاهش تماس با مواد شیمیایی
مطالعات نشان داده اند که بین تماس با سموم شیمیایی محیطی و ابتلا به آندومتریوز رابطه وجود دارد. یک راه برای کاهش مصرف این مواد شیمیایی، کاهش مصرف چربی های حیوانی بخصوص لبنیات پرچرب، گوشت قرمز و ماهی است. دیوکسینها و PCB ها در چربی حیوانات تجمع میابند و بنابراین یکی از منابع این مواد شیمیایی محسوب میشوند.

نکته ی جالب توجه این است که مطالعات مربوط به رژیم غذایی و آندومتریوز هم از این ادعا حمایت میکند. برای مثال یک مطالعه ی ایتالیایی برروی 504 زن مبتلا به آندومتریوز نشان داد که خطر ابتلا به این بیماری با مصرف گوشت قرمز و ژامبون افزایش میابد. میوه و سبزیجات تازه هم ریسک ابتلا به آندومتریوز را کاهش میدهند.

2- سبزیجات و تخم کتان

شواهدی وجود دارد مبنی براینکه گروهی از موادغذایی گیاهی بنام فلاونس ها از آندومتریوز جلوگیری میکند. منابع غذایی حاوی فلاونس عبارتنداز کلم بروکلی، گل کلم، کلم، بروکسل و کرفس. این موادغذایی به بهبود متابولیسم استروژن کمک میکنند. تخم کتان هم حاوی لیگان و فیبر است که برای بیماری های مرتبط با استروژن کمک کننده است.

ادامه مطلب...

  • سارا مهدوی
  • ۰
  • ۰

درمان کهیر مزمن

1- آنتی هیستامین ها
خط اول درمان کهیر مزمن استفاده از آنتی هیستامین است.

نسل اول آنتی هیستامین های H1 مثل کلرفنیرامین، هیدروکسی زین و دیفن هیدرامین عوارض جانبی کهیر مزمن را تسکین می دهند.
نسل دوم H1 ها شامل داروهایی مثل لوراتادین، سیتریزین، ترفنادین و میزولاستین است و مشتقات آن را داروهایی مثل دزولوراتادین، لووستریزین و فکسوفنادین تشکیل می دهند.
نسل سوم یا آنتی هیستامین های H2 نیز عبارتند از: سایمتیدین، رانیتیدین، فاموتیدین و نیزاتیدین.
به طور کلی درمان کهیر مزمن با مصرف آنتی هیستامین های غیر خواب آور در روز و آنتی هیستامین های مسکن و خواب آور در شب شروع می شود. در دوزهای مجاز تقریبا تمام آنتی هیستامین ها اثر مشابه و یکسانی دارند و فقط در برخی موارد تفاوت های جزئی بین آنها وجود دارد. نکات درمان با آنتی هیستامین ها:

معمولا بیمارانی که بدون توجه به میزان استاندارد آنتی هیستامین ها استفاده می کنند دو یا سه دوز را همزمان با هم مصرف می کنند.
اگر بیمار از سوء هاضمه یا اسیدیته شدن معده شکایت کند می توان آنتی هیستامین های H2 را هم به برنامه درمانی اش اضافه کرد و معمولا ترکیب آنها با آنتی هیستامین های H1 نتیجه بخش است.
مشخص شده است که فکسوفنادین معمولا بهتر از لووستریزین عمل می کند؛ اما با این حال بسیاری از بیماران به این درمان ترکیبی پاسخ نمی دهند و باید درمان های ثانویه را برای آنها در نظر گرفت
در تحقیقی مشخص شد 40% بیماران به درمان های آنتی هیستامینی پاسخ مطلوبی نمی دهند.

ادامه مطلب...

  • سارا مهدوی